Der har altid været forskellige mode-tendenser i bilernes verden. Tingene bevæger sig ikke nær så hurtigt som moden i tøjverdenen, men det er nok en god ting: biler er trods alt ikke noget vi har lyst til at innovere for hurtigt på. En bil skal først og fremmest kunne transportere os rundt, og gøre det på en sikker måde. Gennemtestet innovation på de områder kan vi ikke få for meget af. Men alle de andre mode-fænomener med biler er noget, som gerne må blive introduceret stille og roligt. Hvis tingene går for stærkt, så er der altid en risiko for, at den nyligt introducerede teknologi eller det nye fancy design går ind og har en negativ bivirkning, som så går ind og har en negativ effekt på bilens sikkerhed eller evne til at transportere os rundt. Så alt i alt er det en god ting, at bil-moden bevæger sig forholdsvist langsomt fremad.

Det betyder dog ikke, at det ikke er spændende at følge med i, hvad der sker. Lige nu står vi nemlig i en ny modebølge, og den ser rigtig fornuftig ud. Her er der ikke tale om en ny æstetik for biler, eller en ny smart gadget der kan gøre det sjovere at være passager i en bil på lange køreturer. Nej, den seneste mode er ufatteligt pragmatisk: det handler om effektivitet.

Mode er et fænomen der altid er et produkt af kundernes ønsker og designernes idéer. Når der sker store kulturelle skift, så har det typisk en effekt på kundernes ønsker- og så må designerne altså indrette sig herefter, hvis de ikke vil overhales af konkurrenterne. Der har i mange år været en stigende bekymring om, og opmærksomhed på, de klima-forandringer der sker rundt omkring på kloden. Vi er selvfølgeligt solidariske, og ønsker at gøre hvad vi nu engang selv kan gøre for, at minimere disse problemer – eller i hvert fald ikke gøre dem værre.

Det er her hvor effektivitet kommer ind i billedet. Der har altid været et incitament for at have en nogenlunde effektiv bil: hvis den bruger mindre benzin, så koster den mindre at køre i. Men benzin-priserne har længe været til at overskue, og det har altså bare ikke været stor nok en faktor til, at bilproducenterne virkeligt har fokuseret på effektivitet.

Men med den grønne bølge der motivationen pludseligt til at finde. Det gør os måske ikke så meget, at det koster et par kroner ekstra at køre hen at besøge familien: men vi vil ikke finde os i, at der brændes flere fossile brændstoffer af, end højst nødvendigt. Så effektivitet er blevet en afgørende faktor i vores valg af bil.

Det er som produkt heraf, at vi ser biler som den nye Renault kadjar, der virkeligt har fokuseret på at øge effektiviteten. Problemstillingen er blevet angrebet fra flere vinkler, og resultatet er en imponerende brændstofbesparende bil.